Téma:

Lipová ratolest: Soutěž mladých zahradníků proměnila vstup do Třebovic v zelenou oázu

V září se městský obvod Ostrava-Třebovice stal dějištěm 15. ročníku soutěže Lipová ratolest, která tradičně testuje praktické dovednosti studentů a učňů zahradnických škol. Do soutěže se zapojilo deset čtyřčlenných týmů z celé České republiky. Výsledkem třídenního klání není jen seznam vítězů, ale také základy nového parku, který obohatí místní komunitu.

Soutěž spojuje teorii s praxí

Vysadit alej z javorů, živý plot z keřů, trvalkové záhony, vydláždit plochu pro lavičku, a to vše korunovat položením kobercových trávníků. Takové bylo zadání, které pro deset čtyřčlenných družstev připravila projektantka Magda Cigánková. Spojením dokončených soutěžních ploch vznikl základ parku při ulici Kozinova, který vytváří atraktivní vstup do ostravských Třebovic. „Park nabídne příjemné prostředí pro všechny věkové skupiny a povede obyvatele k environmentálnímu myšlení,“ uvedla autorka návrhu, Magda Cigánková.

Park už dokončili technici a zahradníci z Ostravských městských lesů a zeleně, kteří také plochu upravovali před zahájením soutěže. Připravovali terén, vytyčili cesty a osadili je kovovými obrubami. Vynikající přípravu staveniště si jak soutěžící, tak jejich pedagogové velice pochvalovali.

Po tři dny byli soutěžící bedlivě sledováni a hodnoceni členy odborné poroty složené převážně z majitelů zahradnických realizačních firem, členů pořádajícího Svazu zakládání a údržby zeleně.

Zlatou medaili získali žáci druhého ročníku učebního oboru zahradník ze Střední odborné školy Jarov, kteří zaujali precizním zpracováním úkolů. Jejich výsledek potěšil kromě samotných soutěžících i zástupce ředitele pro odborný výcvik Eduarda Chvostu. „Umístění si velice vážíme, protože soutěž Lipová ratolest je nejtěžší soutěží v zahradnickém oboru. Naši zástupci se se svými učiteli odborného výcviku na soutěž připravovali, od studia projektu až po vlastní realizaci.“

Sami učni z Jarova ocenili možnost intenzivního tréninku. „Trénovali jsme všechno – sázení stromů, dlažbu i další práce jsme si nacvičovali v naší botanické zahradě,“ uvedl jeden z vítězů. Další člen týmu přidal zkušenosti z praxe: „Dělali jsme například realizace vnitrobloků i zahrady, díky tomu jsme si na soutěž přinesli užitečné zkušenosti.“

Stříbrnou medaili získali obhájci loňského vítězství z Českých Budějovic. „Soutěž má smysl, protože takhle komplexní práci ve škole běžně neděláme. Praxí je málo, takže každá taková akce je pro nás neocenitelná,“ uvedla jedna z účastnic.

Bronzová příčka patřila dvěma týmům – zástupcům škol z Rajhradu a Kopidlna. Studenti z Rajhradu překvapili zejména precizním dlážděním. „Koupili jsme dvě tuny kamene na trénink, který probíhal mimo výuku, ve volném čase, ale vyplatil se,“ vysvětloval mistr odborného výcviku z Rajhradu.

Atmosféra soutěže byla plná nadšení a odhodlání. „Máme z toho krásný dojem. Těšil jsem se hlavně na pokládání kobercových trávníků, protože tam je nejvíc vidět ta práce,“ sdělil jeden ze soutěžících. Jiný přidal svou reflexi: „Trochu jsme bojovali s dlažbou. Museli jsme okraj několikrát předělávat, ale nakonec se to povedlo.“

Škola versus praxe

Soutěž Lipová ratolest není jen výzvou pro studenty, ale také příležitostí k reflexi pro jejich pedagogy a organizátory. Na letošním ročníku se během doprovodných diskusí probírala témata jako nároky na soutěžící, podpora během soutěže a příprava studentů na reálnou praxi.

Jedním z témat byla přítomnost či nepřítomnost pedagogů během soutěže. Organizátoři ze Svazu zakládání a údržby zeleně preferovali, aby učitelé a mistři odborného výcviku nebyli u realizace, aby mohli studenti projevit svou vlastní iniciativu. „Je to soutěž mladých zahradníků, ne jejich učitelů,“ uvedl jeden z organizátorů. Někteří pedagogové však volali po kompromisu, kdy by měli možnost alespoň krátce zkontrolovat práci svých svěřenců nebo je psychicky podpořit. „Mohli bychom například mít deset minut před obědem na to, podívat se, jak jim to jde, a případně jim něco poradit,“ navrhl jeden z pedagogů. Jiní zdůrazňovali, že psychická podpora studentů je klíčová, zejména v náročných podmínkách. Na přetřes přišla také otázka bezpečnosti práce.

Diskutovalo se také o obtížnosti zadání. Někteří pedagogové upozorňovali, že studenti často nemají ve škole dostatečný prostor k tréninku podobných projektů. „To, co tady vidíte, je výběr z výběru. Studenti běžně nemají šanci se na takové úkoly připravit,“ zaznělo z úst jednoho z přítomných. Organizátoři však obhajovali náročnost soutěže jako způsob, jak ukázat školám a veřejnosti, co by měli absolventi zahradnických oborů umět. „Naší vizí je ukázat, co praxe potřebuje,“ prohlásil zástupce poroty.

Jeden z klíčových momentů diskuse odhalil napětí mezi teoretickým a praktickým vzděláváním. „Zvyšují se nároky na teoretické předměty, ale praxe trpí,“ shodli se pedagogové ze škol napříč republikou. Tato nerovnováha má několik negativních důsledků. Absolventi odborných škol se často potýkají s nedostatkem praktických dovedností potřebných v zahradnické praxi, což omezuje jejich konkurenceschopnost na trhu práce. Bez dostatečného zapojení do reálných projektů nebo práce s moderními nástroji a technologiemi může být přechod do zaměstnání náročný. Také nedostatek aplikace teorie v praxi může vést k nezájmu o obor, protože studenti nevidí přímou souvislost mezi učením a budoucí prací.

Soutěž přináší více než vítězství

„Soutěž Lipová ratolest má pro nás smysl, protože studenti získávají neocenitelné zkušenosti. To, co si tady vyzkoušeli, jim ve škole často chybí,“ shrnuli pedagogové.

Z diskuse také vyplynulo, že zapojení firem do vzdělávání by mohlo pomoci zlepšit přípravu studentů. „Školy by měly více spolupracovat s firmami. Ty mohou nabídnout studentům praxi, kterou ve škole nezískají,“ navrhoval jeden z organizátorů. Podle něj by měly školy zvát firmy na workshopy a semináře nebo umožnit studentům brigády ve specializovaných firmách.

Diskuse z letošního ročníku soutěže Lipová ratolest odhalila mnoho zajímavých perspektiv na vzdělávání zahradníků. Jasně ukázala, že soutěž nejen testuje dovednosti studentů, ale také inspiruje pedagogy a organizátory ke zlepšení výuky a hledání nových přístupů k přípravě budoucích odborníků v oboru.

Organizátoři a porotci, většinou zkušení profesionálové z oboru, zdůraznili význam soutěže jako možnosti ukázat také zástupcům měst a široké veřejnosti, jak je obor zahradních a krajinářských realizací náročný a zároveň potřebný. „Lipová ratolest je krásnou ukázkou spolupráce města, podnikatelů a škol. Přináší řešení, jak reagovat na klimatické změny, a nastavuje standardy oboru,“ uvedl Rostislav Ivánek, zástupce hlavního partnera soutěže. Výsledný park v Třebovicích tak bude nejen příjemnou zelenou oázou pro místní obyvatele, ale i ukázkou dovedností nastupující generace zahradníků, na kterou netrpělivě čekají majitelé firem sdružených ve Svazu zakládání a údržby zeleně.

Organizátoři už plánují příští ročník v září v Říčanech s nadějí, že soutěž bude pokračovat jako inspirace pro města, a příklad pro školy, které chtějí svým studentům nabídnout více než jen teorii.

Výsledky soutěže

Zlatá medaile

Střední odborná škola Jarov

Karel Johánek, Karolína Kubištová, Tereza Nocarová, Ondřej Ženíšek

Stříbrná medaile

Střední odborná škola veterinární, mechanizační a zahradnická a Jazyková škola České Budějovice

Šárka Černá, Markéta Biňovská, Jan Minář, Anežka Marie Benešová

Bronzová medaile

Střední zahradnická škola Rajhrad

Adam Kučera, Daniel Lažnovský, Vojtěch Radkovič, Vítězslav Voříšek

Bronzová medaile

Střední škola zahradnická Kopidlno

Sebastian Kubíček, Markéta Krejčová, Jakub Verecký, Anna Hačecká

V Inspiraci 4/2024 dále najdete

Zahrada roku 2024
Harmonie umění a řemesla

Příklady realizací BGG systémů a jejich standardizace v Malmö

Martin Vysoký

Z pravěku k vysokorychlostnímu vlaku

Petr Mičola

Obce mluví o vodě

S biouhlem proti klimatické změně

Vilém Řiháček

Výsledky soutěže Zelená střecha roku 2024

Choroby Dřišťálu

Ivana Šafránková

Lipová ratolest 2024

Ekonomika – moderní technologie v zahradách

Rostislav Ivánek

Zaujal vás obsah tohoto čísla Inspirace?

Objednejte si ho v tištěné podobě!

Mám zájem o tento výtisk

Autor článku

Od tohoto autora vybíráme

Objednejte si předplatné

časopisu Inspirace, který vychází v tištěné podobě 4x ročně a cena ročního předplatného činní 290 Kč.